Op IKEA.nl gebruiken wij cookies en andere technieken om jouw ervaring op onze website te verbeteren en om advertenties te tonen, ook met tracking cookies van derden die jouw internetgedrag volgen. Bekijk ons cookiebeleid. Als je doorklikt ga je akkoord met het plaatsen van de cookies en technieken.
Mes-Chefsmes-Snijplank-Gezond-VÖRDA-IKEA-WOONINSPIRATIE
DIY

Duurzaam én lekker: Vegan superfood


Simpel, lekker en gezond. Dat klinkt alsof het te goed is om waar te zijn, toch hebben we speciaal voor jou drie 100% plantaardige recepten!
Juicer-Recept-Vegan-Plantaardig-Groen-Gezond-Smoothie-IKEA-WOONINSPIRATIE
Juicer-Recept-Vegan-Plantaardig-Groen-Smoothie-Gezond-IKEA-WOONINSPIRATIE1

Groen sapje

Ongeveer één liter

Lekker bij het ontbijt, de lunch of gewoon stiekem even tussendoor.

Ingrediënten

1 komkommer • 4 stelen bleekselderij • 5 appels • 3-4 handjes spinazie • 2 limoenen • Verse gember voor de smaak

Zo makkelijk maak je het

  1. Was alle ingrediënten en schil de limoenen.
  2. Doe alle ingrediënten door je sapcentrifuge.
  3. Serveer het in een glazen karaf zodat je de gezonde groene kleur ziet en je je daardoor al gezonder voelt. 🙂
Chia-Pudding-Vegan-Plantaardig-Recept-Gezond-IKEA-WOONINSPIRATIE

Gelaagde chia pudding

Voor 4 kleine glazen

Gezonde desserts zijn welkom in elk gezin toch?!

Ingrediënten

Voor de pudding: 3 eetlepels chiazaad • 150 ml kokosmelk • 100 ml ongezoete amandel-, haver- of sojamelk • 2 eetlepels agave- of ahornsiroop • ½ theelepel vanille extract • Een snufje zeezout

Voor de bovenkant: 1 banaan • 2 kopjes frambozen • ½ kopje bosbessen • 1-2 eetlepels water

Voor de bodem: 4 dessertlepels amandelpasta

Zo makkelijk maak je het

  1. Mix alle ingrediënten voor de pudding samen en zet het 30 – 60 min in de koelkast. Om te voorkomen dat er klontjes ontstaan, zal je het af en toe even moeten roeren.
  2. Doe alle ingrediënten voor de bovenkant in een blender en mix het tot het één geheel is (soort van smoothie dus).
  3. Leg één dessertlepel amandelpasta op de bodem van alle vier glazen, verdeel de pudding over de vier glazen en doe vervolgens hetzelfde met de smoothie.
Cashew-Creme-Tijm-Recept-Vegan-Plantaardig-Gezond-IKEA-WOONINSPIRATIE

Rauwe cashewnotencrème met tijm

Ongeveer 150 ml

Lekker als vervanging van kaas op een tosti of als dip voor bij de hapjes op de volgende verjaardag.

Ingrediënten

4 kopjes rauwe, ongezouten cashewnoten • 2 eetlepels citroensap • 3-4 eetlepels appelazijn • 1 snufje zout • ½ bos tijm • Water als het nodig is, hangt af van de gewenste textuur

Zo makkelijk maak je het

  1. Week, minimaal twee uur (langer is beter), de cashewnoten in water.
  2. Was de cashews en doe ze in een blender met alle andere ingrediënten.
  3. Mix het samen tot er een egale crème ontstaat, voeg een beetje water toe als het nodig is. Als je het op sandwiches wilt smeren werkt een dikkere crème beter maar als je het als dip gaat gebruiken kun je de crème beter wat dunner maken.
  4. Bewaar de crème in een afgesloten bakje in de koelkast – Het blijft dan zeker 5 dagen goed.
Laat ons zien of het jou gelukt is door ons te taggen met #IKEAbijmijthuis op Instagram.
Alle benodigdheden om gezond te eten
02
-
Meer
Tips & Ideeën
Volg ons
voor meer inspiratie
INSPIRATIE EN IDEEËN VOOR EEN MOOIER THUIS